telecine with machine vision cameras
Update oktober 2014:
----------------------------
Alles wat verder op deze pagina staat is van mijn vorige systeem. Deze pagina wordt zo spoedig mogelijk vernieuwd.

Ik gebruik nu een Point Grey Flea machine vision camera. Deze camera heeft een resolutie van 1392x1032 pixels en kan frame per frame opnemen aan 15 frames/sec, in 16 bits. Als lens gebruik ik een C-mount Pentax Cosmicar marco zoom lens. En een speciale RGB Led lichtbron met bijhorende capteer software, ontwikkeld door Frank Vine: Cine2Digits . De Leds worden door de computer bestuurd en de belichting en witbalans is altijd optimaal.


Alles wat u moet weten over belichting en witbalans:
Frank Vine's CFLed system



Update october 2014:
----------------------------
Everything further on this webpage is about my previous system. This webpage will be updated as soon as possible.

My current camera is a Point Grey Flea machine vision camera. This camera has a resolution of 1392x1032 pixels and it can capture frame by frame at 15fps, in 16 bits. My current lens is a C-mount Pentax Cosmicar marco zoom lens. And a special RGB Led light source with capture software, developed by Frank Vine: Cine2Digits . The Leds are controlled by the computer and white balance is always perfect.


Everything you need to know about backlight, exposure and white balance:
Frank Vine's CFLed system



Please scroll down for English text
Alhoewel de resultaten van de ToUcam -op TV bekeken- reeds heel behoorlijk zijn, kan het natuurlijk altijd nog beter. Bij het bekijken van mijn 640x480 films op de computer, in full screen (mijn monitor staat op 1024x768) zag je natuurlijk de lage resolutie van de webcam.

Ik kwam terecht bij The Imaging Source, een firma gespecialiseerd in industriŽle 'machine vision' toepassingen. Eťn van hun camera's, de DFK31F03, bleek ideaal voor mijn toepassing en budget. In 2007 vernieuwden zij hun gamma, en ik gebruik nu de DFK 31BF03 met trigger.

Deze camera beschikt over een 1024x768 Sony CCD, heeft Fire-Wire aansluiting en C-mount schroefdraad voor de lens. Er kan dus gelijk welke lens opgeschroefd worden, al dan niet met tussenringen. In het begin gebruikte ik een 35mm objectief, met de nodige tussenringen. Een Sony 45mm macro lens geeft echter nog veel betere resultaten. Tegenwoordig gebruik ik echter een topkwaliteit LINOS MeVis-C50/1.8 lens.

beide toestellen

The results from my 640x480 webcam -on TV- where not bad. But of cource one could see the low resolution. I needed something better...

I found The Imaging Source, an industrial 'machine vision' company. One of their cams, the DFK31F03, was ideal for my purpose and budget.In 2007, the Imaging source has updated all their cameras. I'm using the DFK 31BF03 with trigger input now.

This camera has a 1024x768 Sony CCD, fire wire connection and C-mount thread for the lens. In the beginning I used a 35mm lens and extention tubes, but a Sony 45mm macro lens gives even better results. But again, I am using the Linos MeVis-C50/1.8 now.




Ik monteerde de camera op een mini-draaibank machine slede: dit maakt het heel eenvoudig om te focussen.Dit is nog een oude foto van de Sony macro lens en de vorige machine camera.

de camera met slede

I mounted the camera on a mini-lathe machine slide, this makes it very easy to focus. This is an old picture from the previous camera and the Sony macro lens.




Op beide projectoren monteerde ik een support waar de camera met slede kan op bevestigd worden. De camera kan eenvoudig verwisseld worden van het ene naar het andere toestel.

de camera met slede

On both projectors I have made the same support for the camera/slide combination.
I can easy switch the camera from one unit to another




De camera kan heel precies uitgelijnd worden met bouten: omhoog/omlaag, links/rechts en roteren.

de stelbouten

It is very easy to align the camera with bolts: up/down, left/right and rotating.




Voor frame-per-frame opname hebben we een langzame aandrijving nodig. Ik gebruikte eerst een oude Telefunken cassette motor voor mijn Super-8 machine, en een Ford ruitenwissermotor voor mijn Regular-8 machine. Tegenwoordig gebruik ik ruitenwissermotoren op beide projectoren. Beide motoren worden electronisch geregeld.

de Telefunken aandrijving de ruitenwisser aandrijving

For frame-by frame capturing we need a slow running projector. I used an old Telefunken cassette player motor for my Super-8 unit, and a car window wiper motor for my Regular-8 machine. But I'm using wiper motors on both my machines now. Both motors are electronical regulated.




We hebben ook een micro switch nodig, die verbonden is met een omgebouwde computer muis. Deze muis stuurt op haar beurt de frame-per-frame opneemsoftware. Ik gebruik hiervoor Cinecap. Ik gebruikte hiervoor oude schakelaars uit cassettte spelers. De schakelaars kunnen mechanisch afgezet worden.

UPDATE 2009: met de machine camera met trigger is er geen muis en Cinecap meer nodig. De micro switch is vervangen door een optische infrarood schakelaar. Opnemen gebeurt nu rechtstreeks naar AVI met de bijgeleverde uitstekende camera software.

de Super-8 microswitch de Regular-8 microswitch

We need also a micro switch, connected with a modified computer mouse. This mouse is triggering the frame-by-frame software. I use Cinecap for this. I used old micro switches from cassette players for this. They can be switched off mechanical, for fast running.

UPDATE 2009: with the new camera with trigger, there is no need anymore for the mouse and Cinecap. The micro switch has been replaced with an optical infrared switch. Recording to AVI is done by the camera software now. This software is included with the camera.




Alle mogelijke lichtbronnen werden uitvoerig getest. U ziet hier een opstelling met gereflecteerd halogeen licht. Tegenwoordig gebruik ik echter Luxeon Power Leds met plastic lichtspreiders op beide toestellen.

de Super-8 halogeen lichtbron
de Regular-8 Led lichtbron

I have tested every possible backlight source. Here you see a halogen setup with reflected light. But I am using Luxeon Power Leds with plastic diffusers now on both my machines.




Nog een paar foto's van mijn regular-8 machine: de ingebouwde elektronica en de afstandsbediening. Met deze afstandsbediening kan ik het apparaat snel/langzaam en vooruit/achteruit laten lopen. Ook de LED's kunnen hiermee gedimd worden.

de ingebouwde electronica in de R-8 machine
de Regular-8 afstandsbediening

Some pics from my regular-8 machine: the build-in electronics and the remote control. With this remote control the unit can run slow/fast and forwards/backwards. The LED's can both be dimmed with this remote control, too.




Tot slot nog enkele voorbeeld frames:
De beeldkwaliteit kan nog enorm verbeterd worden door goede nabewerking.
Ik gebruik hiervoor Avisynth. Hieronder een Kodachrome film frame uit 1974:

2008 E64T frame

Finaly some example frames:
The above frame was made on Kodachrome in 1974.
I have used Avisynth for post processing.


Dit is een dubbel-8 film frame uit 1958, Kodachrome.
Expo '58, gemaakt met een breedbeeld lens:

2008 E64T frame

The above frame was made on regular-8 Kodachrome in 1958.
Brussels world fair 1958, made with an anamorphic lens.